ایران در ردیف جذاب ترین مناطق سرمایه گذاری خارجی در جهان است
نوشته شده توسط : xmovies

به گزارش خبرنگار ایرنا، 'بهروز علیشیری' روز سه شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع پتروشیمی رازی در شهرستان بندری ماهشهر در جنوب خوزستان در گفتگو با خبرنگاران افزود: مهمترین ویژگی اقتصادی ایران كه برای سرمایه گذاران خارجی بسیار پرجاذبه است دسترسی آسان به بنادر، فرودگاهها، شبكه ریلی و جاده ای و قطب تولید مواد هیدروكربوری (نفت و گاز) است.

وی مسایل حقوقی و مقرراتی (امنیت سرمایه گذاری)، قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی و آیین نامه ها و سایر مقررات ناظر بر فعالیت های كسب و كار را از دیگر مزیت های سرمایه گذاری خارجی در ایران خواند و گفت: اگر منابع خارجی را با منابع مالی داخلی پیوند بزنیم می توانیم در دهه 90 به رشد هشت درصدی اقتصادی برسیم.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه روند سرمایه گذاری خارجی در كشورمان را مطلوب خواند و گفت: در چند سال اخیر جذب سرمایه گذاری خارجی در ایران 124درصد رشد داشته است.

رییس سازمان سرمایه گذاری و كمك های اقتصادی و فنی ایران در تشریح روند سرمایه گذاری خارجی در ایران ادامه داد: در سال 1388 حدود سه میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داشتیم، در سال 1389 این رقم به 7/3 میلیارد دلار و در هفت ماه منتهی به مهر ماه امسال این رقم دو میلیارد دلار بوده است.

وی ابراز امیدواری كرد كه سرمایه گذاری خارجی در كشورمان تا پایان سال جاری به چهار میلیارد دلار برسد.

علیشیری گفت: میزان جذب سرمایه گذاری خارجی در خوزستان با توجه به ظرفیت های بسیار مطلوب اقتصادی، سالانه بین 600 میلیون تا یك میلیارد دلار بوده كه از این حیث مقام دوم را در كشور داراست.

به گفته وی میزان سرمایه گذاری خارجی در خوزستان حدود 5/1برابر حجم بودجه عمرانی استان در یك سال می باشد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت های گوناگون و بسیار متنوع خوزستان در بخش های كشاورزی، صنعتی، نفت و گاز و صنایع تبدیلی این استان قادر است بسیار بیشتر از یك میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی داشته باشد.

علیشیری راه اندازی ستاد سرمایه گذاری خارجی و داخلی در خوزستان كه به مثابه پنجره واحد می باشد را گامی بلند در افزایش میزان سرمایه گذاری خارجی استان توصیف كرد.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی در ادامه به ناكارایی تحریم های ضدایرانی توسط اتحادیه اروپا اشاره كرد و گفت: همانطور كه بارها گفته ایم اقتصاد ایران با ظرفیت های بسیار زیاد و متنوع، تحریم شدنی نیست و بیش از آنكه كشور ما از ناحیه این تحریم ها آسیب ببیند خود اروپایی ها متضرر شده و خواهند شد.

وی گفت: در دنیا هرگونه مراوده اقتصادی بر اصل 'منطق اقتصادی' استوار است از اینرو اینگونه نیست كه سیاست مداران اروپایی تحت فشار امریكایی ها تصمیم بگیرند و بخش خصوص و شركت های تجاری آنان در آن مسیر حركت كنند بلكه آنان مسیر خود را می روند.

علیشیری در سفر به شهرستان ماهشهر از بخش های مختلف مجتمع پتروشیمی رازی كه در سال 1386از طریق بورس به قیمت یك میلیارد دلار به شركت های ترك فروخته شد بازدید به عمل آمد.

این مجتمع كه سابقه 40ساله دارد تولیدكننده آمونیاك و اوره می باشد و در سال 2011 میلادی شش هزار میلیارد ریال فروش داشته است.

حدود 75درصد تولید سالانه دو میلیون تنی این مجتمع به خارج از كشور صادر می شود. ك/3 646/607





:: برچسب‌ها: باغ ,
:: بازدید از این مطلب : 499
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 19 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: